۱۳۸۷ فروردین ۳۰, جمعه

زرشک درختچه ایست تیغدار به طول 1 تا 5 متر. چوب آن به رنگ قرمز، قهوه ای یا زرد است. برگهای آن بيضي شكل با دندانه هاي اره اي و ميوه اش قرمز رنگ بيضوي شكل و ترش مزه است.
انتهای بهار و ابتدای تابستان فصل شکوفه دادن بوته زرشک است،
غنچه‌های زرد رنگ که در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌‌گیرند.
زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، افریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی می‌‌باشند. کشور
ایران بزرگترین تولیدکننده زرشک در دنیا می باشد.که در این میان استان خراسان جنوبی با در اختيار داشتن نزديک به ۹۷ درصد از اراضی زيرکشت اين محصول، توليد ۹۵ درصد از زرشک دنیا را در اختيار دارد.
مصرف طبی زرشک به دوره مصر باستان می‌رسد این گیاه را با تخم
رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می‌کردند. اثر ضد التهاب زرشک درد های مفصلی، روماتیسم و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) را تسکین می‌‌بخشد اثر آنتی بیوتیک زرشک موجب می گردد این گیاه در درمان : عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای- روده ای، ریه ها، عفونتهای مخمری و اسهال مؤثر واقع شود.
زرشك از نظر طب قديم ايران سرد و خشك و صفرابر است. میوه آن برای درمان
بواسیر خونی، ریشه وساقه آن برای رفع سوءهاضمه و بی اشتهایی، برطرف كردن سوزش ادرار، بند آوردن خونریزی عادت ماهیانه خانم ها، کاهش فشار خون و درمان رماتیسم، نقرس و واریس تجویز می شود.همچنین مواد موثر موجود در میوه، برگ، ساقه و ریشه این گیاه تقریباً یکسان است و تأثیر مشابهی بر بدن دارند.
و اما کاربرد ادبی زرشک : این نام بیشتر در مواقعی به کار میرود که از کسی حرفی و یا عملی کلا بی ارزش ، بی ربط و فقط از یک شخص خالی از مغز سر زده باشد و یا حرف و سخن آن اینگونه باشد.
هدف ما در این وبلاگ فقط کاربرد ادبی زرشک میباشد. در این مکان ما قصد داریم که به مطالب اینترنتی ، لینکها و ... جایزه ویژه اعطا نماییم شامل زرشک طلایی ، نقره ای و برنزی .
از کلیه دوستان و آشنایان دعوت میشود که با حضور خود بازماندگان آن مرحوم را تسلی .... اه ببخشید اشتباه شد از کلیه دوستان خواهشمند است که ما را در دادن این جوایز یاری داده و چنانچه مطلب و یا موردی را لایق چنین جوایزی دانستند به ما معرفی نمایند

هیچ نظری موجود نیست: